דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בריחה משוטר - הגדרת החוק (דיני תעבורה) 

מאת    [ 07/06/2010 ]

מילים במאמר: 948   [ נצפה 5972 פעמים ]

לצערנו, תאונות של פגע וברח הפכו לשכיחות במחוזותינו, אבל מסתבר שנהגים פרועים נמלטים, גם כשידי החוק קרובות אליהם. בסוף השבוע התבשרנו על כך שהמשטרה עצרה את דרור אלפרון (בנו של יעקב אלפרון ז"ל) בחשד שניסה להימלט לאחר שקראו לו לעצור בעת שרכב על אופנוע וביצע מספר רב של עבירות תנועה.

ב- NRG דווח כי אלפרון הצליח להימלט מהשוטרים, אך לבסוף נעצר כשהגיע לתחנת משטרת כפר סבא כדי להתלונן על כך שגנבו לו את האופנוע. לטענת השוטרים הם הורו לו לעצור כשראו אותו משתולל על כבישי רעננה, אך במקום זאת אלפרון האיץ עוד יותר את מהירות נסיעתו וניסה להימלט. השוטרים לא "קנו" את הסיפור על גניבת האופנוע וביקשו מבית משפט השלום בפתח תקווה להאריך את מעצרו.

בוודאי גם אתם נתקלתם לא פעם בשוטר המורה לכם לעצור במהלך נסיעתכם, אפילו אם מדובר בבדיקה שגרתית מבלי שביצעתם כל עבירה. מה יקרה אם לא תעצרו ותצייתו לו - בואו נגיד שממש לא מומלץ לנסות. החוק מגדיר מפורשות עבירות כמו אי ציות לשוטר או הימלטות משוטר, ורואה אותן בחומרה רבה. נתחיל בהגדרות.

בריחה משוטר

יש לעשות אבחנה  בין אדם הנמלט משוטרים לאחר שהיה במשמורת  חוקית שלהם, למשל במעצר, לבין אדם שלא היה במשמורת חוקית וכעת לא שועה להוראת שוטר. כאשר אדם נתון במשמורת חוקית ובורח משוטר, אזי  מעשה העבירה נכנס בגדר סעיף 257 לחוק העונשין  שכותרתו בריחה. על פי החוק:

"הבורח  ממשמורת חוקית  שהוא נתון בה  בשל עבירה פלילית,  דינו-

1. אם הוא מואשם או מורשע בפשע – מאסר שבע שנים.
2. בכל מקרה אחר-  מאסר שלוש שנים. "

הבחנה בין עבירה תעבורתית לעבירה פלילית

כאשר אדם  בורח משוטר המסמן לו לעצור אך קודם לבריחה לא היה במשמורת חוקית , בידי המשטרה, אזי מעשה העבירה ייכנס בגדר  אחת משתי האפשרויות הבאות:

* תקנות התעבורה כשמדובר בעובר דרך (למשל נהג)
* הפרעה לשוטר במילוי תפקידו עפ"י חוק העונשין, אם לא מדובר בעובר דרך ו/או כשנלווית למעשה עבירה פלילית

דרור אלפרון, ככל הנראה לא היה במשמורת חוקית של המשטרה ולכן לא ניתן לייחס לו עבירה של בריחה ממשמורת חוקית.

הפרעה לשוטר במילוי תפקידו או אי ציות לשוטר

מעשיו של דרור אלפרון נכנסים למעשה לקטגוריה השנייה שאף היא נחלקת לשתיים , האחת לפי סעיף 275 לחוק העונשין שכותרתו הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, או המקבילה בתקנות התעבורה שכותרתה אי ציות לשוטר.
חשוב לציין כי כששוטר מסמן לנהג לעצור את רכבו ובקשתו לא נענית, העבירה שתיוחס לנהג הבורח ,תהיה לפי סעיף 23(א)(1) לתקנות התעבורה ובלבד שלא מעורבת עבירה פלילית כלשהי (בין אם לפני הבריחה מהשוטר ובין אם אחריה).

כתב האישום בגין עבירה זו יוגש לבית המשפט לתעבורה. עבירת  תנועה זו מחייבת עפ"י החוק הזמנה לדין ולא ניתן לשלם קנס ולהימנע מהופעה בבית המשפט. מאידך, אם לבריחה מהשוטר נלווית עבירה פלילית כלשהי, הרי שהעבירה שתיוחס לנהג הבורח תהיה הפרעה לשוטר במילוי תפקידו + העבירה הפלילית הנוספת, כתב האישום יוגש לבית משפט השלום או המחוזי (תלוי בטיב העבירה הנוספת).

למאמרים נוספים: משרד עו"ד פלילי

אי ציות לשוטר עפ"י תקנות התעבורה

מדובר בעבירת שמבצע עובר דרך לאחר שבחר לא לציית להוראת השוטר. עבירה זו תתממש עת הנהג הבחין בשוטר המסמן לו לעצור ובחר שלא לבצע את הוראת השוטר. חשוב לציין כי על השוטר להיות במדים ו/או להזדהות בתעודת מינוי (תעודת שוטר). שוטר שאינו במדי משטרה, ולא הזדהה,  אין כל חובה לציית להוראתו שכן לנהג / עובר הדרך אין אפשרות לדעת כי מדובר בשוטר.

זאת ועוד, על ההוראה שניתנה להיות ברורה, במטרה להימנע ממחלוקת בדבר הבנת הנהג את משמעותה.

העונש

מדובר בעבירה אשר בצידה הזמנה לדין. עפ"י החוק, אין חובה להטיל על הנהג עונש של פסילה בפועל, יחד עם זאת, בתי המשפט נוטים לראות נהג שלא ציית להוראה של שוטר, כנהג  המזלזל בחוקי התעבורה ובנציגי החוק. לכן נהג שביצע עבירה זו ,באופן עקרוני, צפוי לעונש של פסילה בפועל.

הפרעה לשוטר עפ"י חוק העונשין– הגדרה

חוק העונשין קובע כי : "העושה מעשה בכוונה להפריע לשוטר כשהוא ממלא תפקידו כחוק או להכשילו בכך, או להפריע לאדם אחר או להכשילו מלעזור לשוטר, דינו-  מאסר עד שלוש שנים ולא פחות משבועיים ימים".

איך קובעים אם קריאת השוטר לנהג לעצור מספיק ברורה?

התביעה תצטרך להוכיח בבית המשפט כי הקריאה ו/או הסימון לנהג הבורח היו ברורים דיים. בית המשפט יבדוק, בין היתר, את מצב התאורה במקום העבירה ובהתאם לשעת ביצוע העבירה, האם השוטר היה לבוש במדים כך שבנקל ניתן היה להבחין בו, מרחק הסימון, האם היו מס' שוטרים במקום, האם הופעלה סירנה, האם השוטר השתמש בכריזה ועוד.

הבחינה לא נעשית מנקודת מבטו הסובייקטיבית של הנהג כי אם מנקדות מבטו של אדם סביר בהתאם לנתונים שצוינו לעיל.

האם יש חובה לעצור , גם אם זה מסכן את המשתמשים בדרך?

התשובה הינה שלילית, יחד עם זאת ברגע שהסכנה חולפת יש מייד לעצור ולא להמשיך בנסיעה. אם שוטר מורה לנהג להתקדם קדימה, והנהג פוגע בהולך רגל, אזי הנהג אשר פגע בהולך רגל, לא יוכל להתגונן בטענה כי ציית להוראת שוטר. חובת הזהירות קודמת, על הנהגים לנהוג בעירנות ולהפעיל שיקול דעת בעת נהיגה.

האם חובה לעצור כששוטר מורה זאת והדבר  נוגד תמרור המוצב במקום?

התשובה הינה חיובית. הוראת שוטר גוברת על כל תמרור.

כתב האישום כנגד דרור אלפרון

מכיוון שדרור אלפרון הגיע לתחנת המשטרה וטען טענה כוזבת (לטענת המשטרה) לפיה אופנועו נגנב, הרי שאם יורשע בביצוע עבירה פלילית של מסירת הודעה כוזבת לפי סעיף 243 לחוק העונשין, העונש בגין עבירה זו נחלק לשניים:

1. אם העבירה המדווחת הינה מסוג פשע הרי שהעונש על פי החוק הינו 5 שנות מאסר.

2. כל עבירה אחרת, העונש הינו 3 שנות מאסר.

באשר לדרור אלפרון, מכיוון שהעונש  בגין ביצוע עבירה של גניבת אופנוע הינו 7 שנות מאסר ומדובר בעבירה מסוג פשע, הרי שהעונש עפ"י החוק על מסירת הודעה כוזבת בדבר גניבת אופנוע הינו של 5 שנות מאסר.

המאמר התפרסם לראשונה באתר של משרד עו"ד פלילי שיביט קנטור

משרד עורכי דין (פלילי) שביט & קנטור, מביא עמו ניסיון רב שנים ומומחיות בתחום הפלילי וכן בתחום התעבורה, ידע וניסיון המקנים יתרון רב ללקוחות המשרד. לפרטים נוספים ויצירת קשר: עו"ד פלילי שביט-קנטור




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב